Odszkodowanie za opóźniony lot – poznaj swoje prawa

Twój lot został opóźniony bądź odwołany? Warto wiedzieć, jakie są twoje prawa, oraz jakiej rekompensaty możesz wymagać od przewoźnika. Średnia wysokość odszkodowania za opóźniony lot w Europie wynosi 415 euro – podpowiadamy od czego zależy, i jak się o nie ubiegać.

Obowiązki przewoźnika

Wysokość odszkodowania za odwołany lot zależna jest od długości lotu wyrażonej w kilometrach i może zostać zmniejszona o połowę, jeżeli przewoźnik zaoferuje poszkodowanemu klientowi inny przelot o zbliżonym do planowanego czasie przybycia. W zależności od długości lotu różnica w czasie przybycia może wynieść maksymalnie 4 godziny. Jak starać się o rekompensatę za odwołany lot? Odszkodowanie powinny wypłacić linie lotnicze, do nich więc należy skierować pierwsze kroki. Na stronach internetowych przewoźników dostępne są formularze reklamacyjne – warto z nich skorzystać. Jeżeli jednak spotkasz się z odmową wypłacenia odszkodowania za odwołany lot możesz wypełnić unijny wzór skargi naruszenia praw pasażera. Możesz również poszukać pomocy w odpowiedniej instytucji – ich lista z podziałem na kraje dostępna jest w internecie oraz na lotniskach. Należy również pamiętać, że odszkodowanie to osobne roszczenie finansowe, niż sam zwrot kosztów zakupionych biletów. Warto także dochodzić swoich praw u adwokata. On zaproponuje najlepsze rozwiązanie w danej sytuacji, pomagając dobrać odpowiednią formę ubiegania się o należną rekompensatę.

Kiedy nie przysługuje nam odszkodowanie za odwołany lot

Przed złożeniem odpowiednich wniosków musimy rozeznać się z jakiego powodu został odwołany lot. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli powodem opóźnienia bądź odwołania lotu są „nadzwyczajne okoliczności”. Pod tym szerokim terminem kryje się: strajk pracowników linii lotniczej bądź obsługi lotniska, złe warunki pogodowe, niepewna sytuacja polityczna w danym kraju, czy chociażby niezawiniona przez przewoźnika awaria maszyny (przykładowo uszkodzenie samolotu przez zderzenie z ptakiem). Odszkodowanie za odwołany lot nie jest należne również w sytuacji, gdy klient został o nim poinformowany co najmniej dwa tygodnie przed datą odlotu, oraz zostało mu zaproponowane alternatywne połączenie kończące się przylotem na miejsce docelowe nie później niż 2 godziny później, niż w przypadku połączenia pierwotnego.

Niestety linie lotnicze mają tendencję do niesłusznej odmowy wypłaty odszkodowania gdy ono przysługuje – jedynie doświadczony adwokat może pomóc ocenić zasadność takiej odmowy. Linie również często mimo wysyłanych do nich ponagleń w ogóle nie odpowiadają na reklamację – wtedy również przyda się pomoc profesjonalnego prawnika który zajmie się korespondencją z przewoźnikiem oraz pomoże uniknąć przedawnienia odszkodowania.

Podsumowanie

Odszkodowanie za opóźniony lot w określonych przypadkach zapewnione jest przez unijne prawo, do nas należy złożenie stosownego pisma reklamacyjnego bądź skargi do odpowiedniej instytucji. Podobnie jest w przypadku gdy podróż nie dojdzie do skutku przez odwołany lot. Odszkodowanie jest nam należne jeżeli do odwołania lotu nie doszło na wskutek opisanych powyżej „czynników zewnętrznych”. Zawsze jednak warto dowiedzieć się, jakie prawa nam przysługują w konkretnej sytuacji u doświadczonego adwokata. Szczególnie jeśli dana sytuacja jest niejednoznaczna i nastręcza nam wątpliwości.