Podróże samolotem mają mnóstwo zalet, o których nikogo nie trzeba chyba przekonywać. Niestety, mają także sporo wad, a na ich czele znajdują się z pewnością odwołane i opóźnione loty. Warto jednak mieć świadomość, że kiedy taka sytuacja się przytrafi mamy prawo do otrzymania finansowej rekompensaty. Odpowiednie podejście do tego problemu, a także wiedza o tym jak złożyć reklamację za opóźniony lot mogą wpłynąć pozytywnie na nasze odczucia związane z podróżowaniem.

Reklamacja za opóźniony lot – warunki

Przede wszystkim należy mieć świadomość w jakich sytuacjach można składać reklamację za opóźniony lot i liczyć na uzyskanie odszkodowania. Podróżny ma prawo do uzyskania odszkodowania w kilku konkretnych sytuacjach. Podstawowym pytaniem, jakie powinniśmy sobie zadać, jest przyczyna opóźnienia. Jeżeli jest nią tzw. “siła wyższa”, a więc okoliczności, na jakie linie lotnicze nie mają wpływu (warunki atmosferyczne, sytuacja polityczna, strajk) – odszkodowanie nie będzie się nam należało. Opóźnienie przekraczające dwie godziny na krótszych trasach i 3 godziny na dłuższych, a któremu można byłoby zapobiec (a więc zawionione przez przewoźnika) daje uprawnienia do ubiegania się o odszkodowanie.

Złożenie reklamacji za opóźniony lot – kroki.

Aby uzyskać odszkodowanie trzeba wypełnić odpowiedni formularz i skierować je do przewoźnika. Okres oczekiwania na odpowiedź linii lotniczych bardzo często jednak się przedłuża. Przewoźnicy dopatrują się nieścisłości w złożonych wnioskach, aby uniknąć konieczności wypłacania odszkodowań. Trudno się dziwić – jest to pewien sposób na chronienie swoich interesów. Jednak również po stronie pasażerów są bardziej skuteczne metody ubiegania się o swoją należność. Jedna z nich jest zwrócenie się o pomoc do prawnika specjalizującego się w tego typu sprawach. Zyskujemy wówczas pewność, że podjęte przez nas działania były właściwe i uzasadnione prawnie, a rekompensata trafi na nasze konto.

Dodatkowe świadczenia – co oprócz reklamacji za opóźniony lot

Poniesione koszty obejmują nie tylko cenę biletów. Oczekiwanie na spóźniony lot oprócz straconego czasu prowadzi do dodatkowych wydatków, takich jak napoje czy jedzenie. Dodatkowe koszty powinien zostać pokryte przez przewoźnika. Zdarza się, że linie lotnicze same wychodzą z taką propozycją, jednak jeśli się tak nie dzieje, warto mieć świadomość, że to zobowiązanie powinno zostać zrealizowane – zachować paragony i domagać się zwrotu kosztów. W sytuacji, gdy oczekiwanie na lot przedłuża się do doby, przewoźnik powinien zadbać o zakwaterowanie pasażerów, jeśli jednak się z tego warunku nie wywiąże – warto również pamiętać o udokumentowaniu poniesionych we własnym zakresie wydatków, po to by odzyskać wydane pieniądze.

Proces uzyskiwania odszkodowania większości z nas kojarzy się negatywnie: wydaje się nam, że wymaga dużo zaangażowania, czasu, umiejętności i cierpliwości. Niezależnie od tego jakiego produktu, czy usługi dotyczy, rzadko decydujemy się na rozpoczęcie działania i wielokrotnie rezygnując z rekompensaty finansowej. Warto jednak mieć świadomość, że bardzo często złożenie reklamacji kończy się odzyskaniem środków i korzystać ze swoich praw również w sytuacji opóźnionych lotów.