Podróżowanie dla większości z nas jest przyjemne. Lubimy moment, kiedy wolni od pracy, wyruszamy na zasłużony wypoczynek, ale duża część z nas cieszy się również z podróży służbowych. Zmiana otoczenia, poznawanie nowych miejsc i ludzi, przełamanie rutyny – to z pewnością pozytywny aspekt podróży. Ale podróżowanie ma też mniej korzystną dla nas stronę. Czym jest jet lag i jak sobie z nim radzić?

 

Co to jest jet lag?

Bardzo często po dłuższej podróży czujemy się zmęczeni i jedyne, o czym marzymy to wypoczynek. To jak najbardziej zrozumiałe i powszechne zjawisko. Jednak nie jest ono równoznaczne z dużo mniej korzystnym zaburzeniem dobrego samopoczucia, jakim jest jet lat. Z pewnością o nim słyszeliście, a być może także zadawaliście sobie pytanie, co to jest jet lag? To zespół uciążliwych objawów związanych z przemieszczaniem się pomiędzy strefami czasowymi, czyli podczas podróży na wschód i zachód. Intensywność dolegliwości zależy od wielu czynników, jednak na ogół sprawdza się zasada: im więcej stref czasowych przekraczamy, tym gorzej się czujemy.

 

Jak rozpoznać jet lag?

Do najczęściej wymienianych objawów jet lagu należą przede wszystkim zaburzenia związane ze snem. Możemy być bardzo senni w dzień, a mimo to, mieć kłopoty z zaśnięciem w nocy. Bardzo często występują także bóle głowy, zaburzenia żołądkowe z mdłościami, problemy z apetytem, kłopoty z koncentracją. Stan jet lagu, bywa opisywany jako “krańcowe wyczerpanie” z towarzyszącym mu uczuciem ogólnego rozbicia. Ten opis, to tylko fragment nieprzyjemnych odczuć, jakie mogą się nam przytrafić po podróży. Na szczęście są sposoby, by sobie z nimi radzić.

 

Czym jest jet lag i co możemy zrobić, by go pokonać?

Wymienione wcześniej dolegliwości mogą sprawić, że podróże zupełnie utracą swój pozytywny aspekt. Aby temu zapobiec, warto wypróbować następujące sposoby:

  1. Przygotowanie się do strefy czasowej, w której będziemy przebywać podczas wyjazdu. Jeśli przemieszczamy się w kierunku wschodnim, warto kilka dni przed wylotem spróbować kłaść się i wstawać nieco wcześniej niż zwykle (odwrotnie, jeśli podróżujemy na Zachód). Stopniowe przyzwyczajanie organizmu pozwoli uniknąć szoku, co może złagodzić objawy.
  2. Zmiana nawyków żywieniowych. Przed podróżą jedzmy lekkie, ale pełnowartościowe posiłki, a ich porę starajmy się dostosować do pory, w której będziemy jadali na miejscu.
  3. Odpowiednie poziom nawodnienia.
  4. Unikanie kofeiny i alkoholu. Obie substancje nie dość, że odwadniają, to jeszcze mogą pogłębić problem związany ze snem.
  5. Po przylocie – daj sobie czas na dostosowanie się do odmiennych warunków klimatycznych i czasowych – zaplanuj sobie czas tak, aby nie zabrakło go na wypoczynek.
  6. Korzystaj ze światła słonecznego. To nasz naturalny sprzymierzeniec w ustabilizowaniu rytmu dobowego
  7. W ostateczności zasięgnij rady lekarza, stosuj lekkie środki nasenne lub melatoninę.

Podróżowanie czasami okazuje się znacznie bardziej męczące, niż byśmy sobie tego życzyli ze względu na dolegliwości, jakie mogą mu towarzyszyć. Jeśli jednak w pełni rozumiemy już, co to jest jet lag, jesteśmy w stanie się przed nim chronić. Nauczmy się ograniczyć jet lag cieszmy się podróżami!