Obecnie coraz częściej decydujemy się na wybór samolotu, jako naszego głównego środka transportu, zarówno w sytuacjach biznesowych jak i osobistych. Doceniamy możliwość szybkiego pokonania dużej odległości. Niestety, podróżowanie samolotem ma również swoje wady – jedną z nich jest możliwość wystąpienia opóźnienia. Do czego uprawnia nas sytuacja opóźnienia lotu o 3 godziny?

 

Lot opóźniony o 3 godziny? Przewoźnik ma względem Ciebie obowiązki!

Opóźnienie lotu może znacznie utrudnić lub całkowicie uniemożliwić naszą podróż. Może się również zdarzyć, że z powodu opóźnienia znika jej sens (zwłaszcza w przypadku podróży biznesowych). W takiej sytuacji jednak prawo stoi po naszej stronie. Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przewoźnicy mają obowiązki wobec pasażera pokrzywdzonego w ten sposób. Podróżny musi jedynie posiadać dokument potwierdzający ważną rezerwację na dany lot oraz zgłosić się z odpowiednimi wyprzedzeniem na odprawę (zazwyczaj jest to 45 minut). Co w sytuacji opóźnienia lotu o 3 godziny winien jest nam przewoźnik? Przede wszystkim podczas oczekiwania na opóźniony lot powinien zapewnić nam opiekę. Termin ten oznacza, że powinniśmy otrzymać bezpłatne napoje oraz posiłki (ich ilość zależy od długości oczekiwania), ale także aktualne informacje o przysługujących nam prawach, czasie opóźnienia, alternatywnych rozwiązaniach sytuacji. Poza tym jeśli lot jest opóźniony o 3 godziny może również należeć się odszkodowanie. Jego wysokość zależy od długości trasy, która planowaliśmy pokonać (maksymalnie może wynieść nawet 600 euro). Warto wiedzieć, że przewoźnik może zmniejszyć tę kwotę, jeżeli zaproponowane przez niego rozwiązanie pozwala na dotarcie do zaplanowanego miejsca w podobnym czasie (w zależności od długości trasy), a my sie na nie zgodziliśmy.

 

Opóźnienie lotu o 3 godziny – jak się starać o odszkodowanie

W przypadku zaistnienia sytuacji uprawniającej nas do ubiegania się o odszkodowanie (a więc jeżeli opóźnienie wynika z winy przewoźnika, a nie np. niezależnych sytuacji losowych, jakimi są warunki pogodowe) powinniśmy po prostu złożyć odpowiedni wniosek (bardzo łatwo jest go znaleźć w internecie). Przewoźnik ma obowiązek udzielić nam odpowiedzi – jeśli tego nie zrobi, możemy zgłosić sprawę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, bądź nawet do sądu. Warto gromadzić wszelką dokumentację potwierdzającą naszą sytuację, poniesione straty oraz podjęte działania. Jeżeli obawiamy się samodzielnie dochodzić swoich praw, możemy również skorzystać z pomocy prawnika specjalizujących się w podobnych sprawach.

Im częściej podróżujemy, tym większa szansa, że zdarzy nam się sytuacja lotu opóźnionego o 3 godziny. Powinniśmy być świadomi, że taka okoliczność zobowiązuje przewoźnika do podjęcia względem nas odpowiednich działań. Jeśli uchyla się on od ich realizacji, mamy prawo do zgłaszania skarg. Korzystajmy z należnej nam ochrony i podróżujmy bez stresu.