Podróżowanie samolotem poza oczywistymi zaletami takimi jak szybkość przemieszczania się oraz wygoda podczas lotu, wiążą się niestety także z utrudnieniami, których nie sposób uniknąć. Zdarza się, że dochodzi do sytuacji opóźnienia lotu odwołania go bądź też odmowy wstępu na pokład samolotu. Jednym z możliwych powodów takiego pechowego zdarzenia bywa tzw. overbooking. Dlaczego powstaje problem taki jak, przepełniony samolot, oraz co w takiej sytuacji może zrobić pasażer?

Co to właściwie jest overbooking i jakie są jego przyczyny?

Overbooking to przekładając na polski – nadsprzedaż. Termin związany jest ściśle z branżą turystyczną. Do takiej sytuacji dochodzi wtedy, gdy przedsiębiorstwo sprzedaje więcej biletów niż faktycznie posiada miejsc. Działanie takie podyktowane jest główną właściwością tej branży, jaką jest dynamiczność. W przypadku dużej części zaplanowanych podróży dochodzi do anulowania rezerwacji – sposobem ochrony przed stratami z tego wynikającymi jest właśnie sprzedaż większej ilości biletów. Sytuacja jest jak najbardziej zrozumiała, jednak pasażer nie powinien być obciążony jej negatywnymi skutkami. Jeżeli takie zdarzenie trafiło się właśnie nam, powinniśmy być świadomi, że odpowiedzialność spoczywa po stronie przewoźnika. Przepełniony samolot est przykładem okoliczności zawinionej przez organizatora, dlatego pasażerowi przysługuje za nie odszkodowanie.

Przepełniony samolot? Co może zrobić pasażer?

Jeżeli otrzymujemy odmowę przewozu, z powodu przepełnienia samolotu powinniśmy być poinformowani o prawach jakie nam przysługują. Aby ubiegać się o odszkodowanie, którego wysokość zależy od odległości, jaką mieliśmy pokonać, musimy mieć potwierdzenie rezerwacji miejsca oraz pojawić się na lotnisku w określonym w regulaminie przelotu czasie. W takiej sytuacji zdarza się również, że przewoźnik oferuje inne możliwości rekompensaty (np. zamiast przelewu może zaproponować nam voucher na podróże do wykorzystania w dogodnym dla nas terminie). W przypadku przepełnienia samolotu emocje po stronie pasażerów są bardzo duże, dlatego czasami przewoźnicy oferują specjalną nagrodę dla osoby, która zdecyduje się odstąpić swoje miejsce. Jeśli się na to zdecydujemy warto jednak mieć dowód zawarcia takiej umowy, aby uniknąć możliwych nieprzyjemności. Jeśli bardzo zależy nam na tym, aby taka przykra sytuacja nie zdarzyła się nam warto zawsze wcześniej stawiać się na lotnisku, a jeśli mamy taką możliwość – zrezygnować z rezerwacji miejsc w najczęściej wybieranych godzinach (do godziny 10 oraz po godzinie 16).

Stosowanie overbookingu jest w branży turystycznej powszechne. Jest to jednak sytuacja, na którą nie mamy wpływu, a której skutki mogą negatywnie odbijać się na pasażerach. Warto pamiętać, że takie okoliczności uprawniają nas do otrzymania rekompensaty i to prawo egzekwować.