Podróże samolotem są najszybszą formą przemieszczania się. Mogłoby się wydawać, że również najłatwiejszą i bezproblemową, jednak rzeczywistość pokazuje zupełnie co innego. Opóźnione lub odwołane loty, zagubione bagaże – w tych sytuacjach można starać się o odszkodowania. A co w przypadku zmiany daty lub godziny lotu – czy zwrot biletu lotniczego jest możliwy?

Zwrot biletu lotniczego – na jakich zasadach?

Lotniska każdego dnia przyjmują ogromną liczbę podróżujących. Często z przyczyn niezależnych od przewoźnika, daty lub godziny wylotu ulegają zmianom. Niestety takie modyfikacje często komplikują cały plan podróży. Jeśli opóźnienie jest znaczące i wynosi np. pół godziny, jest możliwość zwrotu biletu lotniczego lub przebukowania go na inny termin, ale wszystko zależy od przewoźnika. Polityka wewnętrzna linii lotniczych często bierze również pod uwagę klasę rezerwacyjną w jakiej został wystawiony bilet, zwłaszcza jeśli jest droższa oraz status lojalnościowy klienta. Niestety często zdarza się tak, że w przypadku opóźnionego lotu można liczyć jedynie na dobrą wolę przewoźników, którzy chcąc uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i problemów, w swoich przepisach zaznaczają, kiedy można ubiegać się o zwrot biletu lotniczego. Warto więc przed zakupem dokładnie zapoznać się z wszystkimi informacjami podanymi na stronach linii lotniczych.

Opóźniony lot, zmiana godziny wylotu – jak postępować?

Dzięki istniejącym przepisom prawnym, zawsze można dochodzić swoich racji, szczególnie wtedy, gdy przewoźnik odmawia możliwości zmiany lub zwrotu biletu lotniczego. Warto powoływać się na prawo do rezygnacji z podróży (zwrot pełnego kosztu biletu), jeśli nie odbywa się ona zgodnie z planem. Istotne jest również prawo do uzyskania pomocy w przypadku dużego opóźnienia lotu, rozpoczęcia podróży lub w punktach przesiadkowych. W zależności od sytuacji, nawet 5 – minutowa zmiana w rozkładzie, może znacząco skomplikować pasażerowi podróż. Decydując się na zmianę swojego biletu lotniczego warto odpowiednio wcześniej połączyć się telefonicznie z infolinią danego przewoźnika. Dokładnie przygotowane przez nas informacje oraz konkretna propozycja korzystnej dla nas zmiany, może zakończyć się pozytywnie, jeśli tylko trafimy na odpowiednią osobę. w przypadku gdy, pracownik linii lotniczych nie chce rozpatrzyć wniosku na korzyść podróżującego, warto skontaktować się z prawnikiem, który będzie wiedział jakie dalsze kroki podjąć.

Podsumowanie

Dochodzenie praw pasażera w przypadku zwrotu biletu za zmianę godziny lub daty daty wylotu jest uzależnione od różnych czynników. Warto zawsze mieć na uwadze politykę działania różnych przewoźników oraz znać swoje prawa, dzięki czemu w przyszłości unikniemy nieprzyjemnych sytuacji oraz problemów w podróży.